Wat ik veel op internet zie voorbij komen, is dat mensen willen gaan deelnemen aan zwaardere en langere runs.

De Ironviking of marathon zie ik veel voorbij komen als doel.

Zodra je de langste reguliere afstand tijdens een run een paar hebt gedaan en je geen interesse hebt om je tijd te verbeteren is het voor sommige wel een nieuw doel om te gaan voor de Marathon afstand. Een aantal runs hebben de Marathon afstand: Mudmasters, Strong viking, Stormloop had vorig jaar de stormbaas, dit jaar helaas niet! Maar ook kleinere runs hebben soms nog een uitstapje naar het grotere werk.

Tijdens de marathon loop je meerdere rondes over hetzelfde parcours. Bij strong viking hebben ze afgelopen 2 jaar gewerkt met rondes van: 19,13,7 & 3 km terwijl ze bij Mudmasters 1 ronde van 18km en 2 rondes van 12km gebruiken om aan de marathon afstand te komen. Of je nou marathon of verder of van de midden naar lange afstand wilt:

Hoe bereid je erop voor?

Allereerst, bereid je mentaal voor, je weet dat het zwaar gaat worden.  Het zal zwaarder zijn dan je gewend bent. Anders is er ook geen uitdaging! Je gaat geen rondje in het park doen maar verder dan je ooit geweest bent en dat gaat je moeite kosten. Zodra je accepteerd dat het zwaar word is het gelijk een stuk makkelijker.

Dat gezegd te hebben, belangrijk punt: ga fun hebben onderweg! Wat is het stoere praatje in de koffiekamer na een run waard als je werkelijk elk moment @!&! vervelend vond? Inderdaad, dan is je stoere praatje niet veel waard.  Natuurlijk ga je niet van elk moment genieten, ik had het ook wel met de mudtrenches gehad toen ik voor de vierde keer erdoor heen moest tijdens de Iron Viking! Zorg ervoor dat je obstakels hebt of aanmoediging waar je naar uit kan kijken. Handig voor de motivatie tijdens je ‘zware’ momentjes. iemand die je toejuicht vanaf de zijlijn kan enorm veel motivatie geven, zeker als je het nodig hebt!

Ik keek elke ronde uit naar de Flying ragnar tijdens de Iron. Een funstacle, eentje die je weer een kick gaf.

12646859_10208795550956139_1855467478633349164_o

Dan na het mentale gedeelte komt natuurlijk het lichamelijke gedeelte, hier gaan we nog veel verder op in tijdens de komende blogs!